Villáminterjú, kiválasztás toborzás

Iratkozzon fel a hírlevelünkre

* Kötelező mező
Villáminterjú, kiválasztás toborzás
 
 

 

A Macsó Teszt

Megjelent: HVG.hu,  2008. szeptember 24.; HRportal.hu 2008. október 29.

Mindent tud. Okosabb, jobb és fontosabb. Mindig másokat a hibáztat. Ő tökéletes. Mi pedig szenvedhetünk ettől. A LAB Profile felhasználásával könnyen kezelhetjük a macsó attitűdöt?

Ugye, ismerős a helyzet: A fontos döntés útjában valakinek az egója áll, vagy, bár látszik, hogy azonnali beavatkozásra lenne szükség, mégis mindenki tagadja, hogy bármiféle probléma lenne.

Az egyik legbosszantóbb dolog lehet a napi munkánk során az, ha olyan embereket kell meggyőzködnünk, akik "Macsó" gondolkodással közelítenek felénk. Ezt a viselkedésmintát nem csak férfiaknál, hanem a gyengébbik nem képviselőinél is felfedezhetjük.

Shelle Rose Charvet a Language And Behavior Profile (Nyelv és Viselkedés Profil, LAB Profile) úttörő kutatója egyszerű, elegáns megoldást kínál ezekre a helyzetekre. A tanulmányai szerint, azok az emberek, akik éppen a "Macsó Gondolkodási Modellt" használják egy adott szituációban, azt gondolják, és úgy érzik, hogy:

Ők már mindent tudnak, amit tudni lehet.

  • Nekik nincsenek problémáik; ami velük kapcsolatos, az tökéletes.
  • Ha mégis van valami gond, akkor azt valaki más okozza.
  • Ők, jobbak, nagyobbak, fontosabbak, tájékozottabbak bárkinél.

Jó példát nyújtanak erre a politikusok: Ha megkérdezik őket, hogy meglepődtek-e egy váratlan politikai vagy gazdasági fordulat láttán, a legritkább esetben ismerik el, hogy ez bizony váratlanul, vagy netán felkészületlenül érte őket.

De nem érdemes hátradőlni, azt gondolva, hogy ez minket nem érint, vagy továbbvive a gondolatot: nekünk nincs ilyen problémánk, mert máris felfedezhetjük magunkban a "Macsót". Gondoljunk csak például arra, hogy mi történik, ha valamelyik szülőnk megmondja nekünk, hogy mit csináljunk.

Ahhoz, hogy elérjük, hogy egy "Macsó" módban működő embertársunk egyáltalán meghallja, és figyelembe vegye, amit mondunk - nem is beszélve itt a meggyőzésről - alkalmazkodnunk kell az ő aktuális mentális állapotához. Charvet a LAB Profile segítségével kifejlesztett egy általa "Macsó Tesztnek" nevezett gyors ellenőrzési módszert, amely lehetővé teszi, hogy a "Macsó" valóban meghallgassa a mondandónkat és így akár befolyásolhassuk is.

Amikor egy potenciális "Macsóval" való találkozóra készülünk, vagy például, jelentést írunk neki, az alábbi ötlépéses ellenőrzést célszerű elvégezni:

Állítjuk-e bárhol, hogy

  1. Van valami, amit ő még nem tud?
  2. Megmondjuk-e neki mit kell csinálna?
  3. Nála a probléma, nálunk a megoldás?
  4. Ő nem tökéletes bármilyen szempontból?
  5. Én jobb vagyok nála bármiben?

Ha a fentiek közül bármelyiket felfedezzük akár közvetve, akár közvetlenül a mondandónkban akkor megbukott a "Macsó Teszten".

A megoldás az, ha némiképpen átcsomagoljuk a mondandónkat ilyenféleképpen:

1. Ahogyan azt ön bizonyára tudja. (itt jön az amit szerintünk nem tud)
2. Talán érdemes lenne megfontolnia. (finom javaslat)
3. Úgy tudom más cégeknél is felmerült ez a probléma, és néhány cég ezek közül azt csinálta, hogy. Önök hogyan oldották meg? (feltételezzük, hogy ő már megoldotta)
4. Az ön szakmai tudásával és tapasztalatával ezen a területen.
5. Az ön szerepe az, hogy. Az enyém pedig az. (különböző, de egyenlő szerepek meghatározása)

Ennek alapján, ha legközelebb egy új ötletet akarunk bemutatni, és az a várakozásunk, hogy az adott személy támadni fogja az ötletünk újdonságát, akkor próbáljuk meg úgy prezentálni, mintha már ő ismerné.

Mint ahogyan, azt ön - kedves olvasó - bizonyára tudja, sokan vannak, akiknek az életében komoly problémát jelentenek a "Macsó" gondolkodást használó főnökök, kollégák. Ha véletlenül ilyen emberrel kerül kapcsolatba, érdemes lehet megfontolnia a Macsó Teszt alkalmazását. Ahhoz, hogy hatékonyan kommunikálhassunk a Macsókkal, először el kell érnünk azt, hogy mentálisan és érzelmileg nyitottak legyenek a közlendőnkre. Ha mondandónk formailag átmegy a "Macsó Teszten", sokkal nagyobb az esély arra, hogy az üzenetünk is eljut a címzett fejébe.

Nem hisz nekem? Igaza van. Próbálja ki saját maga, hiszen csak ön tudja eldönteni, hogy egy módszer valóban alkalmas-e önnek, vagy sem.

 

 
Villáminterjú, kiválasztás, toborzás